1/30/10

Tajemství ruské vodky


Nedávno jsem potřeboval nutně koupit nějakej šnaps a tak jsem se motal po Vršovicích a náhodou jsem zapadnul do malýho krámku. Tvářil se jako klasickej Vietnam, ale vlastnili ho dva rusové - Yuri a Irina. Sháněl jsem se po čemkoliv tekutým, co má aspoň 40 procent a chtěl koupit fernet nebo obligátní českou vodku. Když jsem si řek o Pražskou vodku Irina si uplivla a vysvětlila mi, že oni podobnej shit nevedou, protože, na rozdíl od nás, ví, jak má správná vodka chutnat.

Takže jsem dostal na výběr - Prémiová vodka Putinka, vodka filtrovaná přes kopřivy, prémiová pětkrát destilovaná, jemně uchucená ukrajinská Zubrovka nebo Cedrová vodka.Všechno Rusko nebo Ukrajina. Žádnej Smirnoff a podobný globalizační srandy.
Šla mi z toho hlava kolem. Připadal jsem si jako dítě, který se poprvé ocitlo v hračkářství. Putinku jsem odmítnul z principielních důvodů ale nakonec jsme se shodli na Zubrovce a Irina mi poradila, že je dobrý pít ji s tonikem. Večer s velejemnou Zubrovkou ubíhal tak dobře, že jsem se v krámku postupně zastavil ještě pro další dvě lahve. Pár dní nato přemejšlim, co koupit bráchovi k Vánocům a spása přišla přímo od boha - jasně, koupim mu dobrou ruskou vodku! Zastavil jsem se znova na Francouzský, kde mi Irina vnutila dvě lahve prémiový cedrový vodky a dala mi zaručenej recept na začínající chřipku.
Ve dvou deci svařit 10 bobkových listů, 10 paliček hřebíčku, 1 lžička zázvoru, půl lžičky skořice. Tři minuty vařit, potom nechat chvíli stát, přecedit a vymačkat do směsi dva citróny a přidat dvě lžičky malinovýho džemu (ničemu jsem se nedivil, vim, že Rusové zajídají džemem i černej čaj). Nakonec se do směsi přimíchá 1 hrnek cedrový vodky, lektvar se vypije v posteli a jde se spát. Ráno neni po začínající chřipce ani památky.
Yuri mi navíc vysvětlil, proč je česká vodka kýbl sraček. „Tady se jenom umrtví a oživí voda a smíchá se s lihem. To neni vodka. To je prostě voda s lihem. Tajemství vodky je kvalitní voda a dobrá filtrace”, vysvětluje mi Yuri s těžkým ruským přízvukem. Ok, takže teď už tomu rozumím. Najednou mám chuť vydat se do Ruska a zjistit o vodce víc. Proč jsou Rusové pořád v lihu? Přes co všechno to filtrujou? Jejich nesmlouvavě militantní postoj k národnímu nápoji připomíná jejich politický postoje, ale v případě vodky to dává daleko víc smysl - dá se to prostě vypít a krásně se tím ožrat. Od teď končím s irskou whisky a přesedlávám na vodku. A jestli nás Rusové zase vezmou útokem - ať přitom aspoň nejsem střízlivej!

Publikováno: Viceland.com/cs, 22.12. 2009

No comments: